درماتيت آتوپيك(اگزماي سرشتي)


 
آتوپي شامل يك نوع واكنش افزايش حساسيت است كه در آن درگيري هاي پوستي به همراه آسم و تب يونجه، آبريزش بيني فصلي ديده مي شود. اين بيماري يك اختلال عملكرد ايمني است كه در آن تحريك بيش از حد سلول هاي ايمني و توليد زياد از حد آنتي بادي ها صورت مي گيرد
.


عوامل آغاز گر اين بيماري عبارتند از: قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، غذاها (مانند شير گاو)، كپك ها و با يكسري عوامل مانند استرس، اضطراب، افسردگي، عفونت(استافيلوكك)، سرما، تغييرات هورموني مانند قاعدگي، حاملگي و يائسگي تشديد مي شود.


اين بيماري با قرمزي و خارش شديد پوست آغاز مي گردد پوست خشك و خطوط آن برجسته مي شود.سه مرحله اين بيماري شامل شير خوارگي، كودكي و بزرگسالي است كه در هر مرحله نواحي خاصي از بدن درگير خواهد شد.علاوه بر علائم پوستي درگيري هاي چشمي به صورت كاتاراكت، كونژكتويت، سياهي دور چشم، افزايش چين هاي زير چشم نيز ديده مي شود.

در اين بيماران بايد از خشك شدن پوست به وسيله كاهش دفعات استحمام و استفاده مكرر از نرم كننده ها و مرطوب كننده هاجلوگيري كرد. همچنين از لباس هاي نخي استفاده شود.رعايت كامل رژيم غذايي مبني بر حذف كليه مواد آلرژيك و در نهايت داروها از آنتي هيستامين ها و استروئيدهاي موضعي بايد استفاده كرد. در موارد شديد مي توان حتي بيمار را بستري كرد. از درمان هاي خوراكي و تزريقي براي شروع و حتي از اشعه درماني نيز مي توان سود برد.  

زمان انتشار: يكشنبه 17 دي 1391 (11 سال قبل)
تعداد بازدید: ۳۲۸۰